Saturday 27 April 2013

Demam pilihanraya

Wiwiwi....tak sabar rasanya nak mengundi. ni kali yang pertama kot. mestilah keterujaan tu lebih sikit daripada orang yang dah biasa mengundi kan. Bendera pun dah penuh digantung di setiap penjuru kawasan. 
Macam-macam rekabentuk dan replika ada. Sungguh kreatif la siapa-siapa yang membuatnya.

Untuk keluar mengundi, pasti kena ada orang yang mahu mengundi kan ? Jadi nak la jugak tau, ape jenis dan golongan orang-orang yang megundi ni. Pada firasat mirasat aku, terdapat 3 jenis golongan pengundi...

Golongan pertama ialah  golongan pengundi yang menyokong sesebuah parti politik setelah meneliti perjuangan atau manifesto kedua-dua belah pihak. Dalam erti kata lain, golongan ini ialah golongan yang rajin mencari maklumat dan meneliti sebaik-baiknya tentang sesuatu parti yang diikutinya.

Golongan kedua ialah golongan yang menyokong sesebuah parti politik atas dasar keturunan. Ini membawa maksud, kalau dah mak dan bapak dia sokong parti tu, dia pun ikut sama kerana terikut-ikut dengan trend dan salasilah keluarga tanpa membuat research, kata orang. 

Golongan ketiga pula ialah yang kebiasaannya yang saja-saja nak merosakkan undi, sama ada sengaja menconteng kertas undi, atau langsung tak memangkah. Golongan ini biasanya ialah golongan yang merasakan hanya mereka sahaja yang betul. Pendapat atau pandangan orang lain, semuanya ditolak ketepi. Maknanya, tak mahu ambil kisah langsung. Parah.. Parah.. 

Ingat ye sahabat atau sesiapa sahaja yang bakal mengundi tak lama lagi, undi anda adalah penentu masa depan negara. 1 sahaja. Satu angka yang kecil, tapi membawa seribu juta lion-lion erti untuk perubahan serta masa depan negara. Letakkan undi anda pada yang selayaknya untuk mengemudi dan mentadbir negara. Mana-mana pemimpin yang memimpin negara mengikut aturan Allah, pemimpin itulah yang wajib kita undi, yang wajib kita pilih. WAJIB okayh, WAJIB !

Sedikit perkongsian daripada aku, sempena sambutan pilihanraya yang akan datang.




Suasana di jalan-jalan berhampiran kawasan rumah.











                                       solat sunat hajat memohon kelancaran PRU'13






Hujan rahmat mengiringi doa dan perjuangan kami. 


" Walaupun beribu-ribu titsisan air dari langit menerjah ke badan dan seluruh padang ini, kami tidak gentar. Kami tidak akan berundur. Kerana kami tahu, RahmatMU sentiasa bersama kami YaAllah. "




P/s: Nampak macam bias je aku ni kan, bulan dimana-mana. Hihihi....

No comments:

Post a Comment